langverwachte update - Reisverslag uit Madisi, Malawi van tjitskedijkstra - WaarBenJij.nu langverwachte update - Reisverslag uit Madisi, Malawi van tjitskedijkstra - WaarBenJij.nu

langverwachte update

Door: Tjitske Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg

19 April 2006 | Malawi, Madisi

Lieve allemaal: familie, vrienden, kenissen..

Hoe zal ik beginnen na zo'n lange tijd?; misschien zijn jullie verwachtingen hooggespannen?

Madisi Mission Hospital, dat is waar we nu wonen: een leuk huisje, tussen het huis van de matron en de administrator in: 3 slaapkamers, een leuke binnenplaats, op steenworpafstand van het ziekenhuis en net opnieuw geschilderd: we boffen zeker.
De verhuis liep vlotjes. Het zou niet Africaans zijn als we niet hoefden te wachten op de verhuisauto: die gelukkig wel kwam en we zelfs - met hulp van Ian - voor het donker alle spulletjes in ons nieuwe huisje hadden. Vorige week ook meteen begonnen met werken: gemoedelijke sfeer, ochtend begint met ochtendzang en gebed, aandacht voor de patient, net iets meer mogelijkheden qua medicijnen en divers werk. Het aantal patienten ligt veel lager, aangezien ze moeten betalen voor de zorg: consulten, opname en medicijnen.
Naast het ziekenhuis staat ook een weeshuis, dat gerunned door 'sisters' oa uit Duitsland; erg interessant te zien hoe zij zich inzetten voor de school en de kinderen.
Madisi ligt zo'n 75 km ten noorden van Lilongwe, en is maar een klein plaatsje: wel meerdere kerken, markt met bananen en ui en tomaat, een supermarkt en een postkantoor. Mochten jullie post willen sturen dan kan dat misschien het beste naar het VSO kantoor: VSO, 1st floor British Council Building, Private Bag B300, capital City, Lilongwe 3, Malawi.
Ik hoop nu we in Madisi wonen eigenlijk wat vaker in Lilongwe te komen (om te emailen, boodschappen te doen, en ja... heel gezellig het bezoek op te halen dat heel binnenkort komen gaat !)

Zoals ik al eerder schreef, Malawi is een schitterend land. De regens hebben het een tijd lang groener gemaakt en gelukkig is er veel mais opgekomen om de hongersituatie te doen verbeteren. Helaas heeft de onregelmatige regenval in sommige delen van het land overstromingen veroorzaakt en in andere delen is er toch weer niet genoeg gevallen om de crop te laten slagen. 's nachts koelt het nu af (ik slaap onder mijn slaapzak), en overdag warm met zo af en toe een bui in de avonduren. Achter ons huis hebben we ook een stukje land, waar nu mais op staat om nsima van te maken. Hopelijk zullen de zaden die we nog hebben hier weer een mooie volle moestuin maken. Van de pepers die groeiden in Ntcheu heeft Gabie zelf sambal gemaakt. Helaas wel twee nachten niet geslapen van het brandend gevoel wat het op haar adem achterliet. Maar gisteren heeft ze geproeft en de smaak lijkt de geleden pijn te verzachten.
Ik vond het toch best moeilijk om Ntcheu af te sluiten, niet zozeer het fysiek weggaan (hoewel we er een fijn huis hadden met warm water, hier alleen een koude douche !!), maar vooral het echt afronden... Op weg naar Madisi kreeg ik een telefoontje dat de vrouw die ik tijdens haar zwangerschap begeleid heb, met een aantal moeilijke situaties, bevallen was van een gezonde dochter. Dit leek me een mooie closure. Eigenlijk kan ik niets beters wensen.
Er staat weer een nieuwe tijd voor de deur... spannend, maar ook wel leuk: nieuwe mensen, nieuwe contacten, ook nieuwe watchman zoeken, nieuwe "poets", nieuwe Chichewa teacher, opnieuw zoeken naar een plekje in het grotere geheel.
Vandaag ook nieuwe knalpijp (auto naar de reparatie) die heeft namelijk de oprijlaan van Ntcheu toch net niet voldoende overleefd om door de APK te komen, met de hoop weer even vooruit te kunnen.
Vooruit kijkend, kijk ik erg uit naar de ALSO trainingen van mei en het bezoek dat komen gaat. Ik moet nog steeds leren kleine stapjes te nemen en dat doe ik dus maar weer.... Hoe was het gezegde: "a long journey starts with one small step" ?
Nou here we come....

Het is fijn om weer even naar jullie te kunnen berichten. Ik hoop dat ook binnenkort te kunnen blijven doen. Maar als het even duurt voor je een reactie hoort, sorry in advance, pepani kwambiri...

Tizonana!!, liefs Tjitske

  • 19 April 2006 - 10:31

    Marsha:

    Hoi Tjits,

    Eindelijk zijn we weer op de hoogte (ik had al wel wat via Dr.Kwikkel gehoord).
    Het klinkt allemaal goed zoals je daar dichtbij het ziekenhuis woont in een huisje met 3 slaapkamers met binnenplaatsje en een moestuintje in wording :)
    En gelukkig niet meer alleen.
    Ben blij voor je dat het toch nog is gelukt om daar te blijven werken (dr.kwikkel zei dat je al bijna opweg naar huis was :)
    Nou ... heel veel succes en geniet maar lekker van je bezoek!!

    Dikke kus, Marsha

    En groeten van Janny,Karin en Mary!!!

  • 21 April 2006 - 10:24

    Pieterjan:

    Hey Tjik! Ook even hier een kleine groet vanuit NZ! Goed om weer wat van je te horen. Ook leuk dat de dwergjes langs gaan komen! Even iets anders en wat Hollandse energie aan je hoofd kan best eens lekker zijn af en toe! Veelsucces en sterkte daar meis! Dikke X Pieterjan en Eef

  • 28 April 2006 - 09:57

    Blanche:

    He tjitsepitsie,
    We hebben natuurlijk al gekletst, eindelijk kwam ik er dan toch door en gesmsed dus ik wist wel al wat. Maar het klinkt goed als ik het zo hoor. En je moet naar Lilongwe om je bezoek af te halen ik hoor daar ook bij. Heb super veel zin om te komen. Ik hoor het nog als er pindakaas of andere Hollandse dingen mee moeten met mijn baggage.
    Hele dikke kus Blanche

  • 28 April 2006 - 17:42

    Mleentje:

    Hey lieverd!

    Jazeker begint een lange reis met een kleine stap. En weet je wat het mooie is, het blijft een reis, waar je ook heen gaat of wat je ook gaat doen, het proces is nooit klaar...

    Dus, gewoon lekker blijven stappen meid, komt allemaal goed!

    Dikke kus,
    Mleentje

  • 05 Mei 2006 - 20:59

    Thieu Van Poppel:

    Beste Tjitske

    Wij , en dat zijn Florentine en Thieu van Poppel en vrienden van je vader en de ouders van Bettien , zijn op dit moment in Malawi. We reizen met Words Unlimited Travel ( Ralf en Mirjam Bodelier ) en 10 personen door Malawi van Lilongwe naar Blantyre naar Zomba naar Mangochi naar Monkey Bay en dan weer terug naar Lilongwe. Daar verblijven we vanaf 9 mei tot 12 mei. Woensdagmiddag 10 mei is een vrije middag.Hoewel we 75 km van Madisi zitten lijkt het me leuk jou even te zien en met nm te zien waar je woont en waar je werkt. Ik ben nl 2jr geleden gestopt als huisarts maar het medische blijft boeien. Ik heb hier in Queenshospital al visite gelopen met Joep van Oosterhout en hoop dat met jou in jouw hospitaal ook te doen. Dus als je even terug wilt mailen naar dit mailadres of wo. 10 mei uitkomt , ik denk van 14.00 tot 17.00 uur , dan krijg ik je bericht vanzelf terug. Ik zie wel hoe ik bij je kom. Nou Tjitske hopelik tot woensdag en groeten van florentine & thieu & fokke & mary. Thieu.

    PS: je kunt ook bellen of sms’en naar onze reisleider Ralf: 08.854800

  • 09 Mei 2006 - 12:14

    Wieke:

    Hey Tjitsie! Kan post nog steeds naar het adres van VSO? Waar ben je het best bereikbaar? Dank voor je leuke post laatst. Wil je graag schrijven, maar weet niet waarnaar toe. Vraag het ook wel even aan je moeder(tje)

    Liefs! Wieke

  • 14 Mei 2006 - 15:07

    Arnold & Fieke:

    he Tjitske! goed om weer wat van je te lezen! hoe bevalt het nieuwe ziekenhuis? hier alles goed. we gaan in juni naar Nederland voor verlof. groetjes...

  • 06 Juli 2006 - 15:54

    Niek:

    Ha die Tjitske!
    Weet je nog, hoe we ons lang geleden in Birmingham voorbereidden op het toen nog onbekende?? Ik heb inmiddels bijna anderhalf jaar Namibie erop zitten. Geweldig, met alle nuances van dien...! Ga in sept. nog 2 maanden reizen, met oa Malawi op de route. Ik zou het heel leuk vinden je te komen opzoeken. Ben je er nog eind september?
    Plezier, liefs en sterkte! Niek
    (niek@niekvanderspek.nl)

  • 05 September 2006 - 12:45

    Ietske:

    he Tjitske,
    Al lang niets meer van Rik en mij gehoord. Van jou zijn we iets beter op de hoogte! Met ons gaat het goed, in april zijn we getrouwd en gaan zeilen in de carieb. Ik ben bijna klaar met de opleiding tot AVG en Rik is begonnen met die voor revalidatiearts. Even een kort berichtje van ons, ik weet niet of dit de beste manier is om je te bereiken! Heel veel plezier en succes met alles,liefs Iets en Rik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Madisi

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1220
Totaal aantal bezoekers 106443

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: