14 juni 2005 - Reisverslag uit Ntcheu, Malawi van tjitskedijkstra - WaarBenJij.nu 14 juni 2005 - Reisverslag uit Ntcheu, Malawi van tjitskedijkstra - WaarBenJij.nu

14 juni 2005

Door: Tjitske Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg

14 Juni 2005 | Malawi, Ntcheu

Het is al weer meer dan een maand geleden dat ik de kans kreeg op het internet te komen en jullie allemaal een korte update te geven van hoe het allemaal vergaat; ik kan heel veel verhalen vertellen, want de tijd lijkt aan de ene kant stil te staan, aan de andere kant gebeurt er veel in korte tijd. Sinds de laatste keer dat de meesten iets gehoord hebben is er veel veranderd; ik heb een huis, vlak bij het ziekenhuis; leuk, geel met turkoois geschilderd, en veel ruimte (soms een beetje te veel voor de spulletjes die ik heb, maar je hoort mij niet klagen!), een stevige muur en een grote poort om alle gevaar buiten te houden. En als dat niet genoeg is, zal de nachtwaker alarm slaan. Dus verhuisd, een nachtwaker aangenomen en helaas ook al eentje gewisseld (maar da´s een lang verhaal dus dat zal ik nu niet vertellen). En verder een auto gekocht; ja, een VSO volunteer met een auto, maar het geeft zoveel meer gevoel van vrijheid en veiligheid. Het is een Toyota Corona 4WD, maar een gewoon saloonmodel, een witte ! En mijn werk, daar is niet veel veranderd. Wel een training gehad over het managen van een outbreak als de pest bijvoorbeeld (dat komt hier in Malawi nog voor: laatste epidemie 7 jaar geleden). Interessant is het om te zien dat ook het onderwijs cultuurbepaald lijkt. De DHO (zeg maar directeur van het ziekenhuis) heeft mij "in charge" gemaakt over alle klinische zaken, inclusief het gezondheidsbeleid op de health centers. Dat betekent dus, dat ik naar alle waarschijnlijkheid de 16 buitenklinieken de komende twee jaar zal gaan managen: spannend, met name omdat ik niet goed weet wat er verwacht wordt… een uitdaging! Dat is het goede woord, en dat is het eigenlijk elke dag. Mijn eerste keizersnede echt alleen gedaan, mijn Chichewa komt langzaam op gang, dus veel nieuwe dingen… Ja Ede, dat zou heel veel appeltaart zijn, oh wat zou dat heerlijk smaken.
Ik geniet overigens erg van alle post, en pakketjes die ik krijg. Het is soms erg moeilijk om te laten weten hoe fijn ik het vind, deels door de moeizame communicatie, deels ook doordat ik ´s avonds zo afgebrand ben, dat ik er maar niet toe kom iets te laten horen. Hopelijk denken jullie niet dat het "uit het oog uit het hart" is, want ik denk vaak aan jullie.
Ik beloof…. En dat beloooof ik echt, mijn best te doen snel weer iets te laten horen !!!

Veel lieve groeten, van Tjitske

  • 15 Juni 2005 - 11:12

    Robert:

    Tjisiebitsie,

    Goed te lezen dat het allemaal een beetje loopt en dat je het allemaal een beetje kan behapstukken. Veel verantwoordelijkheid zo te zien!! Goed delegeren en hulp accepteren, hoe moeilijk ook!!!!
    Ik heb ook wel grappig/leuk nieuws; Robertje wordt papa!!!!
    Ergens eind december, als het allemaal zo verloopt zoals het moet. Die foto's gaan je mailbox dan echt overvallen.
    Verder hier alles wel OK. Missen je wel, maar dat kan ook nie anders.
    Ik ga je gauw weer proberen te mailen.
    Zet 'm op. Als er iets is..... Als ik ergens mee kan helpen......

    Dikke knuffel,

    Robert

  • 15 Juni 2005 - 11:49

    Kathelijn:

    Ha meis,

    Goed om te lezen dat je je draai een beetje gevonden hebt daar. Kan me weinig voorstellen van de omstandigheden waarin je woont, dus zo'n nachtwaker klinkt echt heftig..!! ( juli vertrek ik zelf naar France om daar als kampverantwoordelijke aan de slag te gaan in de pyreneen > een hele uitdaging inderdaad! wat kleinschaliger dan jij zal gaan doen, maar toch "leiding geven" is al een vak op zich, zeg maar.
    Als ik daar van terug ben staat Austrlie voor de deur.ik vetrek op 6 september en vind het allemaal erg spannend... zal wel loslopen. als ik iets meer weet laat ik het je horen. Tot schrijfs en dikke kus kat

  • 15 Juni 2005 - 11:49

    Elke:

    Tjits,
    dikke zoenen van hier!!
    XXXXXXXX

  • 15 Juni 2005 - 11:53

    Nicol:

    Hoi Tjits,

    Goed om weer wat van je te horen. Ook wij missen je.
    Liefs Nicol

  • 15 Juni 2005 - 12:07

    Lisanne:

    lieve tjits,
    fijn dat je nu een veilige eigen plek hebt die ook nog bewaakt wordt 's nachts!
    volgens mij doe je het hartstikke goed daar, ga zo door! ik hoop voor je dat de pest niet echt gaat uitbreken daar...
    veel liefs, xxx
    Lisanne

  • 15 Juni 2005 - 16:55

    Suzanne:

    Hoi Tjits,
    Goed om te horen dat je langzaam je plekje begint te vinden. Lijkt me geweldig, 16 buitenklinieken managen!! Zou zo met je willen ruilen en mee willen denken. Dat is een keer wat anders dan DBC's, fb-parameters en andere volslagen onbelangrijke onzin waar ik me ieder dag mee bezig houd! Hardstikke goed, belangrijk, wezenlijk en spannend wat je daar allemaal doet! Succes, veel liefs

  • 17 Juni 2005 - 10:09

    Suzan:

    He Tjits,

    Kom je toch mooi zo onder die appeltaarten uit zeg, maar natuurlijk gaan wij dat hier goed onthouden....Fijn om te horen dat het goed met je gaat. Hier ook alles goed. Wat wisseling in arts-ass gehad, maar begint nu wel weer te draaien. Veel plezier en tot mails.

  • 17 Juni 2005 - 18:59

    Mandy:

    Hey Tjitskie,

    Hoe is het ermee, zoals ik kan lezen erg druk allemaal. Erg veel om allemaal te organiseren en plannen, maar zo te lezen gaat het je goed af. Ik vind het knap van je. Ik kreeg laatst nog een telefoontje van Thomas, hij mist je wel hoor.
    Veel succes daar,

    Liefs Mandy

  • 20 Juni 2005 - 13:45

    Rosemarie:

    Tjits, leuk om je verslag te horen: in m'n hoofd hoor ik je.

  • 20 Juni 2005 - 17:16

    Marc En San:

    tjits je stelt het al wat beter geloof ik hier is het goede sophie studeert deze week af en is door de zware auditie van de toneelschool uit 200 personen worden er 11 aangenoemen knap hoor we missen je wel heel ergeen hopen echt naar malawi te komen om jouw werk te zien dikke kus marc en san

  • 21 Juni 2005 - 14:41

    Wim:

    dat had je nooit verwacht van jezelf toen je op de cursus zat, maar iedereen had vertrouwen in je . complimenten en liefs, wim

  • 23 Juni 2005 - 09:09

    Klaartje:

    Ha tjitske meis,
    wat een verhalen, en wat een wereld waar jij je in begeeft. Indrukwekkend om te lezen hoe je alles aangaat en omgaat met de omstandigheden. Het blijkt wel weer hoe primitiever je omgeving hoe dichter je bij de essentie van het leven komt, dit klinkt natuurlijk romantischer dan het is. Maar ik als rijke/verwende westerling, die zich te vaak druk maakt over onbenullige dingen, kan veel leren uit jouw verhalen!
    Take care meissie, veel liefs Klaartje

  • 23 Juni 2005 - 14:38

    Marike:

    Hoi Tjits,
    Wat fijn te horen dat je je draai begint te vinden daar!
    Ik hoop dat je Annabel's geboortekaartje hebt ontvangen. Zo niet, dan hebben Bas en ik op 7 juni ons dochtertje Annabel gekregen! Alles gaat goed, we moeten alleen wel even een bepaald ritme gaan vinden, maar dat komt duurt gewoon even. Het is een lekkere grote meid!
    veel liefs marike

  • 25 Juni 2005 - 18:18

    Arnold & Fieke:

    even vanuit Ghana... leuk allemaal te lezen! leuk een sms vanuit malawi te ontvangen! zet um op met alles!
    groetjes Arnold & Fieke

  • 05 Juli 2005 - 13:58

    Daphne:

    Ha lieverd,
    Eindelijk een berichtje van mij, wat ontzettend leuk om al je verhalen te lezen!! Echt mooi dat je nu een huisje hebt en eindelijk je eigen plekje kan maken.
    Zou graag weer een theetje met je drinken, maar dat komt wel weer als je terug bent, we houden contact en zien elkaar gewoon weer een keertje in Nederland, geniet van alles daar en zet m op!
    Dikke zoen en liefs daphne

  • 06 Juli 2005 - 12:26

    Judith:

    Lieve tjits,
    bedankt voor je brief. Onze mobiele telefoon is berloren daarom ontvingen we je sms-jes niet.....
    Ik krijg je moeder maar niet te pakken voor je adres om mijn elle lange brief op de bus te doen, kan jij het via de3ze site nog eens vbermelden? Doordat on semail adres veranderd was voor je vertrek hebben wij alle gegevens die je naar iedereen mailde (telefoon, adres enz) niet.

    Alvast veel liefs, brief komt eraan.

  • 10 Juli 2005 - 20:54

    Zusje:

    ha doktertje! komen m'n sms'en nog aan?? brief gehad? de volgende is alweer onderweg!
    kus van jezusje

  • 11 Juli 2005 - 09:37

    Esther:

    Knap, hoor! Ik doe het je niet na.

    groet van Esther

  • 18 Juli 2005 - 07:04

    Blanche:

    hallo allerliefste tjitsepits,

    ik ben ook zo slecht met mailen etc maar bij geldt ook zeker niet uit het oog uit het hart maar dat weet je hopelijk wel. Heb nu nachtdienst gehad en ga zo pitten maar ga weer proberen contact met je op te nemen.

    Hele dikke kus Blanche

  • 24 Juli 2005 - 21:43

    Cin:

    Hallo,
    Ik heb al veel van je gehoord via syl en heb nu je adres dus ga ik ook af en toe iets laten weten.
    Ik hoor dat je het al heel zwaar hebt gehad ginder maar dat je het enorm goed doet. knap hoor. Dat is niet voor vele weggelegd.Hoe is het met de gezondheid? En heb je ginder al vrienden kunnen maken? In ieder geval zal ik ook nog mijn e-mail adres geven als je zin hebt in een belgische babbel, soms valt zo iets voor. cindi.van.looveren@pandora.be
    Drie dikke kussen en een hele grote knuffel
    groetjes
    Cin

  • 22 Augustus 2005 - 05:36

    Zusje:

    He kulleke,

    Ben heel benieuwd hoe het met je is.
    Laat weer eens wat horen?!

    zussen-kussen!!

  • 28 Augustus 2005 - 09:57

    Hilde:

    Ha die tjits, alles goed? Je hebt al zo lang niks meer van je laten horen! Plaats snel weer eens een berichtje als je de kans hebt. Liefs Hilde en Fa

  • 30 Augustus 2005 - 09:49

    Sophie:

    Klinkt goed, ouwe. Hou vol!

  • 07 September 2005 - 09:54

    Zusje Lob:

    chick, gooi weer eens wat nieuws op t web!! de volgende post=onderweg.
    XL

  • 17 Oktober 2005 - 19:49

    COBUS:

    HELLO OUWE SNOL?LEUK JE AAN DE FOON TE HEBBEN GEHAD.Hoop dat we samen een gezellige tijd gaan hebben in november jij komt naar zambia en ik naar malawi.als lob dit leest,ik ga je mailen.
    dikke knuf meid

  • 28 Oktober 2005 - 13:14

    Gerie En Titia C3-kraam:

    Lieve Tjitske,

    Fijn om te lezen dat alles goed is. Wel met extra bewaking; als je gestolen wordt is dat wel heel erg!!!
    Hier gaat ook alles goed. Het regent pijpenstelen, het is koud, vroeg donker en de blaadjes vallen van de bomen en sinterklaas zal binnenkort komen. Hahahaha. Jij zal sinterklaas niet zien, daarom dachten we bovendien, We gaan Tjits een gedichtje schrijven en je zult lang is onze gedachten blijven.

    Lieve Tjitske,
    Sint heeft lang zitten denken, wat hij Tjitske dit jaar weer moest schenken.We sturen geen paprika, naar het verre Afrika. En een plasma TV heeft ook geen zin, want waar moet dat ding in?
    Een doos bonbons of echte Hollandse drop, helaas, helaas daar komt schimmel op. We sturen je een dikke zoen, daar moet je het even mee doen.

    Groeten, van de kraam

  • 02 November 2005 - 10:24

    Marieke S:

    Hi Tjits,
    wat gaat de tijd toch snel!! Ben erg benieuwd hoe het met je gaat. Hier is inmiddels ook een hoop veranderd, maar dat lees je nog wel. Wieteke en ik houden het nog wel even vol hier. Zelfde humor.
    kus en veel liefs, ook van Jolieneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Ntcheu

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 106454

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: