eindelijk weer internet !! - Reisverslag uit Ntcheu, Malawi van tjitskedijkstra - WaarBenJij.nu eindelijk weer internet !! - Reisverslag uit Ntcheu, Malawi van tjitskedijkstra - WaarBenJij.nu

eindelijk weer internet !!

Door: Tjitske Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg

14 November 2005 | Malawi, Ntcheu

11/11/2005 Gekke getal; maar wel weer te gek dat ik op het net kan !!

Ik ben nu even in Lusaka op bezoek bij mijn neef Bas, die hier met vrouw en kind een reisbureau voor safari-trips organiseert. Cobus, mijn oom, is ook op bezoek, dus da´s ouderwets bijkletsen. Wat een grote stad Lusaka, met luxe shops, maar het geeft mij weer even de kans jullie een update te sturen.

Een update, jongens wat is er veel te vertellen….. Juni was het laatste bericht, sinds toen:
- Tijd met ups en downs; diepe downs: zeer serieus overwogen om echt naar huis (Nederland) te gaan en de hele boel achter me te laten. Gelukkig nu weer een beetje in de lift… emotioneel in ieder geval weer hoop en positiever.
- Gabie komt !! in januari 2006.
- Zwaar teleurgesteld niet te mogen verhuizen naar het doktershuis, maar mijn huisje wordt uiteindelijk steeds meer mijn huisje en da´s reuze fijn !
- Wat goed nieuws is: negatieve HIV test. Nog wel een controle afwachten over een maand of drie, maar in ieder geval een pak van mijn hart!
- Veelheid aan indrukwekkende medische zaken: footling breech met opgeslagen armen en nakomend hoofd AS 0/10 en na 15 minuten toch huilend aan de borst van de moeder!, drieling bevalling, ernstig hoofdtrauma bij verkeersongeval, meningitis zonder antibiotica in ziekenhuis, en ga zo maar door, ga zo maar door….
- Co-assistent uit Nederland gaat komen, waar ik met veel enthousiasme naar uit kijk.
- De eerste regens gaan langzaamaan vallen, en mijn moestuin groeit als kool.
Ik heb ook een huisdiertje gekregen. Mijn watchman kwam met een cavia aanzetten die hij in de bergen gevangen heeft. De cavia woont in een bakstenen omlijnd stukje achter het huis, en eet het bio-afval. Waarschijnlijk zal hij of een keertje weglopen, of toch opgegeten worden als ´ie dik en vet is, maar vooralsnog zijn de kleine skwiekgeluidjes wel gezellig.
- Tijdelijke huisgenoot; een Nederlandse v/ h Word Food Program, wat heel gezellig is.
- Honger in Malawi is erg indrukwekkend, en een harde realiteit !! Het artikel dat een tijd geleden in het NRC stond is een goede weerspiegeling van het leven hier.
- Leuk contact met andere tropenmensen in de buurt, speciaal om zo veel fijne contacten te hebben. En deze week heerlijk even uitwaaien bij mijn neef in Lusaka: gezellige kletspraat, luxe en internet!
- Mijn eerste bezoek is geweest: ik heb met Anton en Rene (vrienden van de WOT) zo’n 3000 km afgereisd in 3 weken tijd, het land is schitterend, veel mooie en leuke plekjes bezocht, en fantastisch genoten van hun luisterend oor, en interpretatie van het Chichewa. Als ‘cool’ cadeau heb ik nu een zwembad in de tuin, waar overigens nog steeds geen water in zit… ik kan het niet maken met alle waterschaarste die er vooralsnog heerst… wie weet als de regens vallen dat ik het zal vullen om dan na een dag hard werken een frisse duik te nemen.
- Heel hard werken, maar de beloning van tevreden patiënten en verpleegkundigen is me erg veel waard. Patiënten die speciaal naar mij toekomen, omdat er goede verhalen de ronde doen. “I want you doctor”, hihi, ik ben er maar druk mee…
- Helaas af en toe ook machtsspelletjes ervaren, en jaloezie in Malawi (zoniet in heel Afrika) is iets heel moeilijks. Als we allemaal onze kracht zouden kunnen bundelen, dan zou Afrika niet zijn wat het nu is…
- Waarschijnlijk gaat de telefoonlijn, en dus hopelijk ook internet, toch nog een keertje lukken, de aanbetaling is in ieder geval al gedaan !!
- Helaas zijn John en Gwen (maintenance VSO-er in ons ziekenhuis, Canadees met zijn vrouw) terug naar huis gegaan; hun tijd zat erop, het was `bassie´ (= genoeg). John F. (VSO-er voor onderwijscoördinatie) gaat ook heel binnenkort terug naar Europa. Sarah is vorige maand gekomen om hen te vervangen. Wij zullen vanaf nu dus de muzungus (= witneuzen) zijn in Ntcheu.
- ARV (antiretroviral therapie) cursus gedaan in Lilongwe; even een weekje college met examen (ja ja Tjitske heeft maar liefst een 100% score gehaald voor examen, maar da´s niet zo moeilijk als de ingangstoets en het examen uit exact dezelfde vragen bestaan- haha).
- Mijn eerste problemen met de auto; knalpijp in tweeën, maar na een uurtje of wat lassen heb ik nu geen race-auto meer. Langzaamaan sparen voor een nieuwe knalpot, maar eerst nieuwe banden. Ja veiligheid is erg belangrijk, ik kan, denk ik toch niet meer zo goed zonder 't tootootje..
- En oh ja dat was ook een mooi avontuur: de VSO- en BBC-filmploeg is een weekend lang over de vloer geweest om een indruk te krijgen van het werken in de gezondheidszorg in Malawi. Mochten jullie mij tegenkomen op posters of op het internet: goed kijken, het was erg leuk. www.vso.org.uk geloof ik, waar je een 4 minuten durend filmpje over de situatie in Malawi/Ntcheu kunt downloaden.

Waar ik nu druk bezig mee ben:
De meeste tijd in het ziekenhuis ben ik op de “maternaty ward”, waar ik langzaamaan zie dat mijn effort ook effect blijkt te krijgen. Ik ga over een paar dagen de Advanced Life Support in Obstetrics doen, en hoop de kennis en kunde ook weer op onze bevallings-afdeling door te geven. De hoop is de maternal death rates de aankomende tijd wat naar beneden te krijgen, want Malawi staat nummer drie op de wereldranglijst…, niet echt iets om trots op te zijn. Afghanistan en Sierra Leone staan op de eerste twee plaatsen, maar zij hebben dan ook een periode van oorlog, stammenstrijd etc achter de rug. Hier sterven 1.800 moeder op 100.000 geboorten !! De levensverwachting is 37 jaar en elk uur sterven hier 10 mensen aan AIDS. Reken maar uit hoeveel er dood gaan tijdens het lezen van deze email. Dagelijkse realiteit !! Dagelijkse werk is vooral veel on-the-job-training. De interns (zeg maar co-assistenten) hebben geloof ik veel baat bij mijn aanwezigheid hier. Ik merk dat mijn collega´s - en dan heb ik het met name over de verpleegkundigen, de co-assistenten en de clinical officers - steeds meer een team worden en dat we heel veel van elkaar leren. Wat dat betreft kunnen Nederlandse co-assistenten en natuurlijk de aanwezigheid van Gabie volgend jaar alleen nog maar een goede aanvulling zijn.

Ik geniet van de schoonheid van het land, schitterende natuur: vooral fantastische vogels, olifanten, hippo´s en ook zebra´s gezien… aappies, waarbij je je afvraagt wie wie bekijkt. Het landschap dat verandert met de eerste regendruppels… Baobab met bladeren, heerlijk geurende bloemen, mooie paarse bomen in bloei, prachtige theevelden, ja je moet het eigenlijk gewoon zelf zien…..

Tot de volgende keer maar weer, heel veel liefs, ik denk aan jullie…. Tjitske

  • 14 November 2005 - 09:54

    Lisanne:

    Hoi lieve Tjits!
    wat geweldig om weer een bericht van je te lezen!!! Ik hoop dat mijn smsjes een beetje zijn aangekomen de laatste tijd.
    Ik heb helaas je postadres niet meer (dus als iemand anders dit hier leest: zet t even op deze site aub!)
    Hoop dat alles weer wat beter gaat, aan je bericht te lezen wel, hoewel ik veel verhalen gemist heb volgens mij!
    Nou meid, ik hoop je snel weer te spreken/schrijven etc, ik denk aan je!
    Liefs, Lisanne

  • 14 November 2005 - 12:19

    Marsha:

    Ha die Tjitske, hier effe een secretaresse uit een ver verleden :))
    Joan en ik hebben gelijk gekeken naar dat filmpje van VSO! Nou,je staat er vaak op hoor... WAT LEUK OM JE WEER TE ZIEN!! (je ziet er goed uit :))
    Leuk om te lezen dat je je nu weer wat beter voelt na die megadip en dat je gelukkig ook nog kan genieten van de mooie dingen die Malawi óók nog te bieden heeft.
    Als ik je laatste stukje text lees over al die dieren en de mooie natuur, dan krijg ik zo'n vreselijke heimwee naar het Afrika wat IK ken(alleen maar de mooie kant dus!)
    Nou, misschien lees je dit mailtje pas over een paar maanden (hihi, je weet maar nooit :) maar in elk geval.. nog heel veel sterkte,succes en ook plezier!
    Groetjes Marsha

  • 14 November 2005 - 12:19

    Marsha:

    Ha die Tjitske, hier effe een secretaresse uit een ver verleden :))
    Joan en ik hebben gelijk gekeken naar dat filmpje van VSO! Nou,je staat er vaak op hoor... WAT LEUK OM JE WEER TE ZIEN!! (je ziet er goed uit :))
    Leuk om te lezen dat je je nu weer wat beter voelt na die megadip en dat je gelukkig ook nog kan genieten van de mooie dingen die Malawi óók nog te bieden heeft.
    Als ik je laatste stukje text lees over al die dieren en de mooie natuur, dan krijg ik zo'n vreselijke heimwee naar het Afrika wat IK ken(alleen maar de mooie kant dus!)
    Nou, misschien lees je dit mailtje pas over een paar maanden (hihi, je weet maar nooit :) maar in elk geval.. nog heel veel sterkte,succes en ook plezier!
    Groetjes Marsha

  • 14 November 2005 - 12:19

    Marsha:

    Ha die Tjitske, hier effe een secretaresse uit een ver verleden :))
    Joan en ik hebben gelijk gekeken naar dat filmpje van VSO! Nou,je staat er vaak op hoor... WAT LEUK OM JE WEER TE ZIEN!! (je ziet er goed uit :))
    Leuk om te lezen dat je je nu weer wat beter voelt na die megadip en dat je gelukkig ook nog kan genieten van de mooie dingen die Malawi óók nog te bieden heeft.
    Als ik je laatste stukje text lees over al die dieren en de mooie natuur, dan krijg ik zo'n vreselijke heimwee naar het Afrika wat IK ken(alleen maar de mooie kant dus!)
    Nou, misschien lees je dit mailtje pas over een paar maanden (hihi, je weet maar nooit :) maar in elk geval.. nog heel veel sterkte,succes en ook plezier!
    Groetjes Marsha

  • 14 November 2005 - 12:20

    Marsha:

    oooh...hahahahaa.... volgens mij is er iets niet goed gegaan!! Hmm..nouja..dan heb je in elk geval lekker veel mailtjes :))

  • 14 November 2005 - 14:59

    Elke:

    dikke zoen voor jou lieve Tjits

  • 14 November 2005 - 17:34

    Wieneke:

    he meid, wat een verhalen. BLij dat je het (weer) goed maakt. Veel liefs

  • 15 November 2005 - 07:54

    Kathelijn:

    hi lieve chick! Goed te horen dat je draad weer hebt opgepakt. Heel indrukwekkend al je verhalen. Dan heb ik het hier aan de andere kant van de wereld, het westerse australie wel luxe...
    Gezond om op der hoogte te blijven van de rest van de wereld, dan blijf je met de voeten op de grond. Besef dat ik t hier HEEEEEL erg goed heb! Toppie dat je tussen alle elllende door nog kan blijven genieten> Vast houden he?!!! Dikke knuffel en x, groetjes aan bas en cobus!

  • 15 November 2005 - 13:30

    Marike:

    Hoi Tjits,
    Fijn om weer iets van je te horen! Ik begon me al een klein beetje zorgen te maken. Fijn dat je nu weer in de lift zit en dat de moeilijkste periode voorbij is. Ik vind het nog steeds super knap en moedig van je!
    Ook erg leuk om je te zien op het filmpje. Je ziet er heel goed uit!
    Hier alles ok. Annabel groeit goed en het doet me vreslijk veel pijn als moeder om te zien hoe die kinderen bij jou er aan toe zijn. Je moet emotioneel wel heel sterk zijn om daar goed mee om te kunnen gaan.
    Veel succes en zet hem op! Je doet zoveel goeds voor die mensen!
    liefs Marike

  • 16 November 2005 - 09:12

    Wim:

    lieve siets, straks blijf je nog 10 jaar. erg onder de indruk van de 1 na laatste alinea!

  • 16 November 2005 - 10:59

    Klaartje:

    Ha Tjits,
    je eigenlijk zit ik met een bek vol tanden. Want kan ik nou voor zinnigs zeggen op zo'n verhaal! Ben blij om te horen dat de harde werkelijkheid van het leven daar ook afgewisseld kan worden met de mooie werkelijkheid van daar...de natuur en omgeving. Ik vind het echt fantastisch wat jij allemaal voor elkaar krijgt daar, want een doorzettingsvermogen en wilskracht heb je daar voor nodig. knap dat je in zulke omstandigheden toch je kop boven water kan houden en ook nog een dip kan overwinnen. Ik hoop van harte dat je snel je inetrnet verbinding voor elkaar krijgt, sta jij aan de ene kant wat meer in contact met de buitenwereld, en wij met jou!!! Want vind het intzettend leuk om te horen waar je mee bezig ebnt en allemaal mee maakt. Tjits als er nog bepaakde dingen zijn die je nodig hebt, laat het dan weten. Vind het leuk om af en toe iets naar je op te sturen, maar weet niet zo goed wat. Of hoe het bij je aankomt. Dus laat me weten waar je om verlegen zit! Mag van alles zijn, lekker dropjes tot een goed boek of Hema echte sokken...ik roep maar wat hoor! Meis, zet hem op, ga vooral zo door!! Knapperd!! veel liefs Klaartje

  • 19 November 2005 - 10:40

    Olav:

    ha die tjitske, even een groetje vanuit Cape Maclear van olav en patricia, tot komende week maar weer.

  • 20 November 2005 - 14:53

    Channah:

    Lieve Chickie,

    Wat een verhaal zeg! Het kippenvel staat op mijn lijf bij het lezen er van. Ik bewonder je om wat je daar allemaal doet!
    En ook hartelijk bedankt voor je kaart. Erg leuk.

    Ik wil graag je mooie initiatieven ondersteunen. Om te zorgen dat jij veilig rond kan blijven rijden en je werk kan doen geef je aan dat je wat kosten voor je auto moet maken: nieuwe banden en een nieuwe knalpot. Kan je aangeven wat de kosten hiervoor zijn? Ik wil dan bij mijn vrienden vragen om een bijdrage. Wij rijke westerlingen voelen een paar centen niet (zelfs niet van het budget dat ik zelf als krap ervaar, want dat ik mega in vergelijking met dat van jou!!!) en jij kan dan weer verder. Ik hoor het echt heel graag van je. Mijn mailadres: c.vandenboogaard@zonnet.nl

    Hele dikke knuffel vanuit Breda,
    Channah (en kleine Bas natuurlijk!).

  • 03 Januari 2006 - 15:38

    Evi:

    Lieve Tjits, Gelukkig nieuw jaar! Hoop dat het een mooi jaar voor je wordt.
    Ik ga komend jaar af studeren en daarna kom ik naar je toe, als dat nog steeds mogelijk is.:) Heb je ook een email of een ander adres waar ik je kan vinden? Heel veel liefs en alle goede wensen voor het nieuwe jaar, Evi (evikoster@wanadoo.nl)

  • 03 Januari 2006 - 18:11

    Jet:

    lieve Tjits, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet er lekker van vandaag! groetjes, Jet

  • 06 Januari 2006 - 16:56

    Olav:

    Hoi, ik wil je nog even een heel fijn 2006 wensen! Het is alweer een maand geleden dat ik Malawi heb verlaten, mis het iedere dag.
    Mail even je adres svp naar olavrovers@gmail.com want ik wil je foto's sturen.

    Tionana,

    Olav

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Ntcheu

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 106427

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: